http://گروه%20مشاورین%20املاک%20برتر
http://گروه%20مشاورین%20املاک%20برتر

روانشناسی رنگ چیست؟

در سال 1666 ، سر آیزاک نیوتن ، دانشمند انگلیسی کشف کرد که وقتی نور خالص سفید از منشور عبور می کند ، به تمام رنگهای قابل مشاهده جدا می شود. نیوتن همچنین دریافت که هر رنگ از یک طول موج منفرد تشکیل شده است و دیگر نمی توان آن را به رنگ های دیگر تفکیک کرد و متوجه روانشناسی رنگ ها شد

آزمایشات بیشتر نشان داد که نور می تواند برای تشکیل رنگ های دیگر ترکیب شود. به عنوان مثال ، نور قرمز مخلوط با نور زرد رنگ نارنجی ایجاد می کند. بعضی از رنگ ها مانند سبز و سرخابی وقتی مخلوط می شوند یکدیگر را لغو می کنند و منجر به نور سفید می شوند.

اگر تا به حال نقاشی کرده اید ، پس احتمالاً متوجه شده اید که چگونه می توان رنگ های خاصی را مخلوط کرد و رنگ های دیگری ایجاد کرد.

محققان اندرو الیوت و مارکوس مایر اظهار داشتند: “با توجه به شیوع رنگ ، انتظار می رود روانشناسی رنگ یک منطقه به خوبی توسعه یافته باشد.” “با کمال تعجب ، تاکنون کارهای نظری یا تجربی کمی در مورد تأثیر رنگ بر عملکرد روانشناختی انجام شده است ، 1 و کارهایی که انجام شده است بیشتر ناشی از نگرانی های عملی بوده است ، نه سخت گیری علمی.”

علی رغم عدم تحقیقات عمومی در این زمینه ، مفهوم روانشناسی رنگ به موضوعی داغ در بازاریابی ، هنر ، طراحی و سایر حوزه ها تبدیل شده است. بسیاری از شواهد در این زمینه در حال ظهور در بهترین حالت حکایت است ، اما محققان و کارشناسان در مورد روانشناسی رنگ و تاثیری که بر روحیه ، احساسات و رفتارها دارد ، چندین کشف و مشاهدات مهم انجام داده اند.

احساسات شما درباره رنگ اغلب عمیقا شخصی است و ریشه در تجربه یا فرهنگ خود شما دارد.

به عنوان مثال ، اگرچه رنگ سفید در بسیاری از کشورهای غربی برای نشان دادن پاکی و برائت از آن استفاده می شود ، اما به عنوان نمادی از عزاداری در بسیاری از کشورهای شرقی دیده می شود.

اثرات روانشناختی رنگ

چرا رنگ در زندگی ما چنین نیرویی قدرتمند است؟ چه تأثیری می تواند بر بدن و روان ما بگذارد؟ در حالی که برداشت از رنگ تا حدودی ذهنی است ، برخی از تأثیرات رنگی وجود دارد که معنای جهانی دارند.

رنگهای موجود در ناحیه قرمز طیف رنگها به عنوان رنگهای گرم شناخته می شوند و شامل قرمز ، نارنجی و زرد هستند. این رنگ های گرم احساساتی از احساس گرما و راحتی گرفته تا احساس خشم و خصومت را برانگیخته می کنند.

رنگ های موجود در قسمت آبی طیف به عنوان رنگ های سرد شناخته می شوند و شامل آبی ، بنفش و سبز هستند. این رنگها غالباً آرام توصیف می شوند ، اما همچنین می توانند احساس غم یا بی تفاوتی را به ذهن متبادر کنند.

مردم چگونه به رنگهای مختلف پاسخ می دهند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تأثیرات احتمالی و یافتن واکنش سایر خوانندگان ، رنگ زیر را انتخاب کنید:

سیاه
سفید
قرمز
آبی
سبز
زرد
رنگ بنفش
رنگ قهوه ای
نارنجی
رنگ صورتی

روانشناسی رنگ به عنوان درمان

چندین فرهنگ باستانی ، از جمله مصری ها و چینی ها ، کروموتراپی یا استفاده از رنگ ها برای بهبودی را انجام می دادند. از کروموتراپی گاهی به عنوان نور درمانی یا رنگ شناسی یاد می شود.

امروزه از رنگ شناسی به عنوان یک درمان جامع یا جایگزین استفاده می شود .2 در این روش درمانی:

از رنگ قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش گردش خون استفاده می شود.
تصور می شود که رنگ زرد باعث تحریک اعصاب و تصفیه بدن می شود.
از پرتقال برای بهبود ریه ها و افزایش سطح انرژی استفاده می شود.
اعتقاد بر این است که رنگ آبی بیماری ها را تسکین می دهد و درد را درمان می کند.
تصور می شود سایه های نیل مشکلات پوستی را کاهش می دهد.

خریدهای رنگی و مصرفی

روانشناسی رنگ نشان می دهد که سایه های مختلف می توانند تأثیرات گسترده ای داشته باشند ، از تقویت روحیه ما گرفته تا ایجاد اضطراب. اما آیا رنگ محصولات خریداری شده شما می تواند چیزی در مورد شخصیت شما داشته باشد؟ به عنوان مثال ، آیا رنگ اتومبیل خریداری شده شما می تواند به نوعی با برخی از ویژگی های اصلی شخصیت یا عجیب بودن آن ارتباط داشته باشد؟

ترجیحات رنگی شما برای اینکه چرا خرید اقلام ممکن است در مورد نوع تصویری که می خواهید برای تهیه آن صحبت کنید ، چیزی را بیان کند. ترجیحات رنگی ، از لباسی که می پوشید گرفته تا اتومبیلی که رانندگی می کنید ، گاهی اوقات می تواند درمورد چگونگی درک دیگران از دیگران اظهارنظر کند. سایر عوامل مانند سن و جنسیت نیز می توانند در انتخاب رنگ ما تأثیر بگذارند.

سفید: همانطور که بسیاری از خوانندگان ما پیشنهاد داده اند ، رنگ سفید می تواند احساس طراوت و تمیز کند. این رنگ اغلب برای برانگیختن حس جوانی و مدرنیته استفاده می شود.
سیاه: خوانندگان ما غالباً رنگ سیاه را به عنوان یک رنگ “قدرتمند” توصیف می کنند ، و این ممکن است دلیل محبوب ترین رنگ سیاه برای وسایل نقلیه لوکس باشد. مردم اغلب این رنگ را سکسی ، قدرتمند ، مرموز و حتی شوم توصیف می کنند.
نقره ای: این سومین رنگ محبوب برای وسایل نقلیه است و با نوآوری و مدرنیته ارتباط دارد. محصولات با تکنولوژی پیشرفته اغلب نقره ای هستند ، بنابراین رنگ اغلب با چیزهای جدید ، مدرن و پیشرفته مرتبط است.
قرمز: خواب یک وسیله نقلیه قرمز رنگ است؟ قرمز رنگ جسورانه و جلب توجه کننده است ، بنابراین ترجیح دادن این نوع اتومبیل ها به این معنی است که شما می خواهید تصویری از قدرت ، کنش و اعتماد به نفس ارائه دهید.
آبی: مردم اغلب رنگ آبی را به عنوان رنگ ثبات و ایمنی توصیف می کنند. رانندگی با اتومبیل یا SUV آبی ممکن است نشانگر اعتماد و اطمینان شما باشد.
زرد: به گفته کارشناسان ، رانندگی با یک وسیله نقلیه زرد رنگ ممکن است به این معنی باشد که شما به طور کلی یک فرد خوشحال هستید و شاید کمی بیشتر از یک فرد عادی برای ریسک پذیری تمایل داشته باشید.

خاکستری: کارشناسان پیشنهاد می کنند افرادی که اتومبیل های خاکستری رنگ رانندگی می کنند تمایلی به برجسته شدن ندارند و در عوض چیزی را کمی ظریف تر می پسندند.
البته ، انتخاب رنگ ما اغلب تحت تأثیر عواملی از جمله قیمت ، انتخاب و سایر نگرانی های عملی است. نه تنها این ، بلکه تنظیمات رنگی نیز می توانند به مرور تغییر کنند

ممکن است فردی در سنین جوانی رنگ های روشن تر و جلب توجه کننده را ترجیح دهد اما با بزرگتر شدن خود را به سمت رنگ های سنتی تر می کشد. شخصیت خریدار می تواند نقش مهمی در انتخاب رنگ داشته باشد ، اما خریداران اغلب به شدت تحت تأثیر عواملی مانند قیمت و همچنین در دسترس بودن قرار می گیرند.

به عنوان مثال ، خرید یک وسیله نقلیه سفید ممکن است کمتر به دنبال این باشد که مردم فکر کنند شما جوان و مدرن هستید و بیشتر در مورد آب و هوایی که در آن زندگی می کنید. افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند معمولاً وسایل نقلیه رنگ روشن را به وسایل نقلیه تاریک ترجیح می دهند.

اشتراک گذاری Telegram Facebook WhatsApp Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.